Deze expositie geeft naar mijn mening een mooi compleet beeld van het vroegere werk van Heyboer en kan worden gezien als een soort hernieuwde kennismaking met en eerherstel van Heyboer bij het grote publiek. Zeer verdiend als je het mij vraagt!
In de tijd dat ik nog een winkel had, verkocht ik veel werken van Heyboer. Daar merkte ik ook dat het beeld van Heyboer vooral wordt ingekleurd door het excentrieke karakter en zijn bijzondere levensstijl. Gevoed oa door een uitzending van Andre van Duin, die als typetje Gerard van Bezij op bezoek ging bij Anton Heyboer en zijn 5 vrouwen. Gezien de reacties die ik destijds kreeg op werken van Heyboer heeft bijna iedereen die uitzending wel gezien.
Weet je niet waar ik het over heb of lijkt het je interessant klik dan even op de volgende link https://www.youtube.com/watch?v=51maMDg8hs4
Heyboer leefde vele jaren samen met 5 vrouwen en vond dat zijn grootste kunstwerk!
En daar kan ik me iets bij voorstellen...., 5!! De meesten van ons lukt het nog niet met 1. Dus een beetje respect voor de man ;)
Wil je je iets meer verdiepen in de kunstenaar Heyboer lees dan het artikel hieronder eens en/of bezoek de expositie dan krijg je al een ander beeld denk ik. En word je misschien net zoals ik enthousiast.
Heb je nu zelf een mooi kunstwerk (en dat hoeft echt niet alleen Anton Heyboer te zijn ;) ) en wil je het als een mooie blikvanger aan de muur? Breng hem langs. Lijst ik hem in!
Bij Anton Heyboer denken de meeste Nederlanders: ’oja, die gek met zijn vijf vrouwen’. Dat hij internationaal gewaardeerd werd en zijn werk een prominente plek innam op de Documenta in
Kassel, is bij de meeste mensen onbekend. Tijd voor eerherstel, vindt het Gemeentemuseum in Den Haag, waar de tentoonstelling ’Het goede moment’ te zien is.
Maria, Lotti, Joke en Marike - de harde kern van zijn vijf bruiden - zijn blij met de hernieuwde erkenning voor het werk van hun man, die in 2005 overleed. Het is het eerste overzicht in
een groot museum sinds 40 jaar. „Te lang hebben de verhalen over zijn opmerkelijke, geïsoleerde leven met zijn vrouwen op de boerderij in Den Ilp de waardering voor zijn kunst
overschaduwd”, vindt Doede Hardeman, hoofd collecties bij het Haagse museum.
De expositie is geen compleet retrospectief. „De focus ligt hier op zijn etsen en schilderijen uit de jaren 1956-1977. Dat is een hele sterke periode. Met dit werk is hij destijds echt
doorgebroken”, zegt Marike Heyboer. „Ton kreeg het daar wel benauwd van”, vullen de andere drie dames aan. „Want bekend zijn was leuk, maar beroemd zijn was in zijn ogen gevaarlijk. Hij
wilde absoluut niet dat galeries of de kunstwereld hem zouden claimen. Dan zou hij niet meer vrij zijn. En niet meer kunnen werken.”
„Dat was zijn grootste angst. Want als hij niet werkte, bestond hij niet. Hij greep alles aan om te kunnen zijn, te werken, voor ons, voor later”, zegt Maria, de vrouw met wie Heyboer als
eerste in het Noord-Hollandse dorp Den Ilp neerstreek. „Maar toen op een goed moment zijn etsen zo gewaardeerd waren dat het beleggingsobjecten werden, stopte hij er radicaal mee en ging
hij schilderen. Dat het alleen om geld ging, wilde hij niet. Het moest ook om de inhoud gaan. Hij had immers een boodschap mee te geven.”
Hardeman knikt. „Hij was continu bezig zijn eigen succes te ondermijnen. Een goed voorbeeld daarvan zijn de schilderijen die hij in 1975 groots in het Stedelijk Museum Amsterdam mocht
tonen. Zodra de expositie was afgelopen, vernietigde hij deze doeken door ze over te schilderen. Heyboer is een kunstenaar die tot in de diepste kern zocht naar de ultieme vrijheid.
Daarin ging hij heel ver en maakte hij het voor zichzelf ook ongelooflijk ingewikkeld.”
’Jezus-complex’
Heyboer, die in 1924 in Sabang in Nederlands-Indië, werd geboren, was na de Tweede Wereldoorlog getraumatiseerd uit een werkkamp uit Nazi-Duitsland gekomen. De kille ontvangst thuis door
zijn ouders verhevigde het gevoel van pijn en onveiligheid. Hij besloot alle normen en waarden die de maatschappij oplegden te verwerpen. Leven vanuit het normale was voor hem zinloos
geworden. „De onschuld leefbaar maken, dat wilde Ton”, legt Maria uit.
In de jaren vijftig liet hij zich korte tijd vrijwillig opnemen in een gesticht in Santpoort. ’Schizofrenie met een Jezus-complex’, luidde de diagnose van zijn behandelend artsen. „Het
was de creativiteit die hem van de krankzinnigheid heeft gered”, stelt Lotti, die als tweede naar Den Ilp kwam.
Zijn zelf uitgedachte systeem, dat ook in vrijwel alle etsen en schilderijen zichtbaar is middels kruisende lijnen en getallen, werd vanaf 1954 voor hem de methode om met zijn pijnlijke
verleden om te gaan. „Wij leefden ons dagelijks leven via dat systeem. En wie er ook bij kwam: Joke of later Marike, de basis bleef altijd hetzelfde.”
Volgens de vier dames was Heyboer een man van uitersten. „Bij hem was het alles of niets. Hij was vreselijk lief, had een enorm groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ook was hij totaal
authentiek. Alles kwam uit hemzelf voort. Het is heel bevrijdend als je zo iemand tegenkomt. Dan ben je in één klap ook van je eigen ballast af.”
„Hij was zo oorspronkelijk. Alles was bij hem nieuw, alsof het nooit eerder bestaan had. Dat verlangde hij echter ook van ons. Een mopje doorvertellen bijvoorbeeld kon absoluut niet.
Alleen als je iets zelf verzonnen had, was het goed.” Dat leidde wel eens tot botsingen. Ook kritiek op iets hebben was niet gepast. „Dan kon hij echt boos worden en werd je weggestuurd”,
herinneren vooral Joke en Lotti zich. „Dan zwierf ik ineens zonder ene rooie cent door Amsterdam. Later kwam Ton met een pannetje soep me dan weer zoeken”, lacht Lotti.
Alles toegestaan
Alleen Maria werd nooit weggestuurd. „Dat kwam omdat ik alles had toegestaan. De komst van de andere vrouwen. Ik had Anton gedeeld. Of ik het daarmee moeilijk heb gehad? Ach, ik had
gewoon geen zin om jaloers te zijn. ’Fake it until you make it’, was mijn motto. Bovendien was er in feite niet alleen te leven met Ton. Dat zei hij zelf ook: met mij kun je geen relatie
opbouwen.”
De andere dames knikken. „Hij was te heftig en te consequent. Hij eiste zoveel, daar kon geen mens alleen aan voldoen. Dan zou je zelf geen leven hebben. Hij stond nooit stil, had zoveel
energie. Maar hij was geen slavendrijver, hoor. Alleen volgde in zijn altijd drukke hoofd het ene project onmiddellijk het andere op”, stelt Marike. „Het leven met hem was een groot
avontuur.”
Jezelf zijn
„Je ging niet uit luxe naar Ton, je moest er echt aan toe zijn”, weet Lotti. Joke, die in de jaren zeventig naar Den Ilp vertrok, na het lezen van de bestseller die Henk van der Meijden
over Heyboer en zijn bruiden schreef, herkent dit maar al te goed. „Ik las dat boek en wist dáar moet ik zijn. Leven was in die tijd moeilijk voor mij. Ik was vastgelopen in de wereld,
was eenzaam. Bij Ton, zo voelde ik intuïtief aan, zou ik veilig zijn.”
„In de buitenwereld kun je nooit helemaal jezelf zijn. Bij Ton kon dat wel. Hij pelde alle schillen van je af, totdat je helemaal jezelf was. Hij was zelf altijd helemaal open, kende geen
enkele grens. Als hij je aankeek, dan keek hij tot in het diepste van je ziel. En omgekeerd kon dat ook.”
Expositie
’Anton Heyboer - Het goede moment’, t/m
4 februari in het Gemeentemuseum in Den Haag. www.gemeentemuseum.nl
https://www.noordhollandsdagblad.nl/…/anton-heyboer-was-zo-…
Reactie schrijven
Willie Jansen (dinsdag, 19 september 2017 19:04)
Hallo Edwin,
Heeft U misschien ook een samenvatting van bovenstaande tekst?
Fijne avond
Mvrgr Willie Jansen